آموزش انتخاب دستگاه آسیاب قهوه

آموزش انتخاب دستگاه آسیاب قهوه

یکی از مهم‌ترین ابزارها در دنیای قهوه، دستگاه آسیاب است. چه از یک کسب‌وکار مرتبط با قهوه برخوردار باشید و چه از دم‌آوری قهوه در خانه لذت ببرید، آسیاب یک وسیلهٔ کلیدی به‌حساب می‌آید، چراکه به میزان قابل توجهی بر طعم و کیفیت محصول نهایی تأثیرگذار است. با انبوهی از گزینه‌های موجود در بازار، انتخاب آسیاب قهوهٔ مناسب می‌تواند بسیار دشوار باشد. در این مقاله راهنمای جامعی در مورد آسیاب‌های قهوه و آموزش مواردی که هنگام خرید آسیاب قهوه می‌بایست در نظر گرفته شود، ارائه داده شده است.

درک اصول اولیه

اما شاید با این پرسش روبرو باشید که کارکرد آسیاب قهوه در فرآیند دم‌آوری چیست؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت، آسیاب قهوه دانه‌های قهوه را به ذرات کوچک‌تر خرد کرده و باعث می‌شود سطح بیشتری در هنگام دم‌آوری در معرض آب قرار گرفته و در نتیجه عصاره‌گیری بهتری انجام شود. انتخاب اندازهٔ آسیاب به همراه ثبات و یکنواختی در ذرات آسیاب‌شده، نقش مهمی در تعیین مشخصات طعمی محصول نهایی ایفا می‌کنند.

انواع آسیاب قهوه

به‌طورکلی آسیاب‌های قهوه به دو نوع برقی و دستی تقسیم می‌شوند که در ادامهٔ این مطلب به نوع برقی یا الکتریکی آن‌ها خواهیم پرداخت.

آسیاب تیغه‌ای قهوه

 آسیاب‌های تیغه‌ای (Blade Grinder) اصلی‌ترین نوع آسیاب قهوه هستند و از یک تیغهٔ چرخان که دانه‌های قهوه را به قطعات کوچک‌تر خرد می‌کند، تشکیل شده‌اند. درحالی‌که آسیاب‌های تیغه‌ای مقرون‌به‌صرفه بوده و استفاده از آن‌ها آسان است، این نوع از آسیاب معمولاً باعث ایجاد ذرات غیریکنواخت قهوه می‌شود. ذرات آسیاب‌شدهٔ غیریکنواخت نیز یکی از مهم‌ترین عوامل در عصاره‌گیری نامناسب به‌شمار می‌روند. اما از طرف دیگر، آسیاب‌های تیغه‌ای با یک رویکرد کاربرپسند همراه هستند؛ استفاده از این نوع آسیاب برای کاربران امکان کنترل اندازهٔ آسیاب از طریق تنظیم زمان را فراهم می‌کند. آسیاب‌های تیغه‌ای را می‌توان گزینهٔ مناسبی برای روش‌های چکانه‌ای و یا دم‌افزار فرنچ پرس دانست.

آسیاب پره‌ای قهوه

 آسیاب‌های پره‌ای (Burr Grinder) از دو سطح ساینده برای خردکردن دانه‌های قهوه به ذرات یکنواخت استفاده می‌کنند. در مقایسه با آسیاب‌های تیغه‌ای، آسیاب‌های پره‌ای دقت و کنترل بیشتری بر اندازهٔ آسیاب فراهم آورده و عصاره‌گیری مطلوب‌تر و با ثبات بیشتری را نتیجه می‌دهند.

آسیاب‌های پره‌ای از دو نوع اصلی برخوردارند: مخروطی (Conical) و مسطح (Flat). نوع مسطح آسیاب‌های پره‌ای اساساً ذرات یکنواخت‌تری تولید می‌کنند. این در حالیست که نوع مخروطی به واسطهٔ عملکرد آرام‌تر و تولید گرمای کمتر که باعث حفظ عطر و طعم قهوه می‌شود، شناخته می‌شوند. آسیاب‌های پره‌ای برای تمامی روش‌ها و ابزارهای دم‌آوری مناسب به‌شمار می‌روند.

عواملی که باید هنگام انتخاب دستگاه آسیاب در نظر گرفته شوند

زمانی که تصمیم به خرید دستگاه آسیاب قهوه می‌گیرید، نکاتی وجود دارند که درنظرگرفتن آن‌ها قدم مثبتی در انتخاب شما به‌حساب می‌آید.

  • ثبات آسیاب

زمانی که صحبت از آسیاب‌کردن دانه‌های قهوه به میان می‌آید، ثبات و یکنواختی عامل بسیار مهمی است. به دنبال آسیابی باشید که بتواند قهوه را به‌طور یکنواخت آسیاب کند.

  • تنظیمات آسیاب

انعطاف پذیری در تنظیمات آسیاب نکتهٔ بسیار مهمی هنگام انتخاب آسیاب به‌شمار می‌رود، چرا که امکان تنظیم اندازهٔ آسیاب مطابق با روش دم‌آوری را فراهم می‌آورد.

  • قدرت و سرعت موتور

قدرت و سرعت موتور آسیاب می‌تواند بر عملکرد و کارایی کلی آن تأثیر بگذارد. موتورهای پرقدرت می‌توانند دانه‌ها را سریع‌تر و با تداوم بیشتری آسیاب کنند، علی‌الخصوص زمانی که با دانه‌های روغنی سروکار دارید. بااین‌حال، سرعت بیش‌ازحد بالا می‌تواند گرما ایجاد کند که به‌طور بالقوه باعث تغییر طعم قهوه خواهد شد. به دنبال آسیاب قهوه با موتوری باشید که تعادل مناسبی بین قدرت و سرعت در جهت نیازهای شما برقرار سازد.

  • دوام و کیفیت ساخت

 آسیاب قهوه سرمایه‌گذاری مهمی در بهبود تجربهٔ دم‌آوری قهوه است، بنابراین انتخاب و خرید دستگاهی که از کیفیت بالا و در نتیجه عملکرد بهتر و دوام بیشتر بهره‌مند باشد، بسیار هوشمندانه و البته ضروری به‌حساب می‌آید.

  • اندازه و ظرفیت

اندازه و ظرفیت آسیاب را در نظر بگیرید، به خصوص اگر فضای محدودی برای دستگاه آسیاب در اختیار دارید. از طرف دیگر برای مقادیر زیاد قهوه به آسیابی با ظرفیت بالا نیاز است. بنابراین آسیاب قهوه را بر اساس موارد استفاده و فضای موجود انتخاب نمایید.

  • صدای آسیاب

اگر برای آرامش و سکوت در آشپزخانه یا کافهٔ خود ارزش قائل هستید، انتخاب آسیابی که کمترین صدای ممکن را تولید کند، نکته‌ای بسیار حائز اهمیت است. درحالی‌که تمامی آسیاب‌ها در حین کار درجات مختلفی از صدا را تولید می‌کنند، برخی از مدل‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تا حد امکان کم‌صدا باشند. این موضوع علی‌الخصوص در مورد آسیاب‌های مخروطی صادق است؛ این نوع از اسیاب در مقایسه با انواع دیگر، عملکرد آرام‌تری داشته و به همین دلیل از محبوبیت زیادی برخوردار است.

انتخاب دستگاه آسیاب قهوه نیاز به بررسی دقیق عوامل مختلف از جمله ثبات و قدرت آسیاب در ایجاد ذرات با اندازهٔ یکنواخت، تنظیمات آسیاب، قدرت موتور، دوام، اندازه، ظرفیت و سطح صدا دارد. با شناخت ترجیحات خود در دم‌آوری و اولویت‌بندی ویژگی‌هایی که با نیازهای شما همخوانی دارند، می‌توانید دستگاه آسیابی بیابید که نه تنها نتیجهٔ مطلوب‌تری از محصول نهایی ارائه دهد، بلکه تجربهٔ شما از پروسهٔ دم‌آوری را نیز ارتقا دهد. فراموش نکنید، آسیاب قهوه می‌تواند نقش مهمی در بالفعل‌کردن خصوصیات بالقوهٔ دانه‌های قهوه ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed