باریستا بودن عجیب نیست

عکسی از آقای سعید عبدی نسب در حال رست قهوه تخصصی

مصاحبه با سعید عبدی نسب

این مطلب حاصل گفت و گوی تلفنی و مختصر و مفیدیست که با آقای سعید عبدی نسب « مدرس انجمن قهوۀ تخصصی » داشتم تا در درجۀ اول، به تعریف درستی از کلمۀ باریستا و شغل آن برسیم؛ تعریفی که کوتاه و گزیده، ولی در عین حال همچون دُر با ارزش و مفید باشد تا بتوان پایه های این شغل را شناخت و دیوار و آیندۀ شغلی خود را که یک باریستای موفق ترسیم می کنیم، مستحکم و استوار بنا کنیم.

باریستا بودن عجیب نیست

 تصویری از آقای عبدی نسب در حال آماده کردن لاته آرت با دستگاه معروف کافه ریسر از شرکت سن رمو

* – به نظر شما یک باریستای خوب چه ویژگی هایی دارد؟

آقای عبدی نسب: – اولین و مهمترین ویژگی اخلاق است. بعد از آن علم و مهارت قرار دارد. علم و مهارت و یا تجربه همچون دو لبۀ شمشیرند و اخلاق بدنۀ آن است؛ باید همۀ اینها باشند تا به موفقیت برسید. اگر که فقط علم داشته باشید، کارتان ناقص است؛ تعبیر آن می شود که شما با یک طرف شمشیر می توانید بجنگید.

اگر علم و مهارت و یا تجربه را با هم داشته باشید، می توانید نتیجۀ خوبی بگیرید، به شرطی که همانطور که گفتم از اخلاق خوبی (و روابط اجتماعی بالایی) برخوردار باشید. چون بدنۀ. این داستان، اخلاق است. اگر شما علم و مهارت را نداشته باشید ولی اخلاق خوبی داشته باشید، در واقع از مهمترین اصل برخوردارید و اگر هم هزاری علم و هزاری مهارت و تجربه داشته باشید ولی به اخلاق اهمیت ندهید، کارتان مفت هم نخواهد ارزید.

دوم آنکه باریستا بودن چیز عجیب و غریبی نیست و یا مرتبه و مقامی نیست که کسی بخواهد به آن نائل شود. من همیشه سر کلاسهای خودم هم می گویم که باریستایی، شغلی همانند شغل های دیگر است. به کسی که پشت دستگاه و بار می ایستد و یا وظیفۀ مدیریت بار و تهیۀ قهوه را دارد، باریستا گفته می شود.

باریستا بودن عجیب نیست

تصویری از آقای عبدی نسب در حال آموزش و تدریس علم قهوۀ تخصصی

*- باریستا بودن به شرکت در مسابقات و مقام آوری مربوط است یا خیر؟

– به هیچ کدام از این ها ربطی ندارد. این ها یکسری از موارد جانبی اند. این که شما بتوانید مسابقه دهید، بتوانید تمرین داشته باشید تا آرت خوبی بر روی لاته بزنید، بتوانید کلاس برگزار کنید، بتوانید تفاوتهای انواع قهوه را تشخیص دهید و… جزو موارد جانبی حساب می شوند؛ همۀ اینها به همان سه ویژگی که گفتم بستگی دارند.

*- منظور شما از علم چیست؟

همان علم تخصصی که در انجمن های تخصصی قهوه به آن می پردازند، است؟ – بله، منظور بنده همان علم تخصصی است. بستگی دارد که کتاب بخوانید و یا کلاس و دوره ای را بگذرانید ولی امری که مهم است آن است که یکسری از مطالبی را که در کلاس گفته می شود، در هیچ کتاب و سایتی نمی توانید پیدا کنید. تجربیات آدم های مختلف بعد از مدتی، خودش تبدیل به علم و تخصص می شود.

 باریستا بودن عجیب نیست

کاپینگ یا درک حسی قهوه از جمله مواردیست که اغلب برای آموختن آن باید در دورۀ مربوط به آن شرکت کرد. تصویری از آقای عبدی نسب در حال تست و کاپینگ قهوه های مختلف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed