بارتندر (بارمن) بودن چگونه است؟

بسیاری از افراد بارمن یا بارتندر بودن را شغلی عاشقانه می‌دانند، چراکه در فیلم‌ها، نمایش‌های تلویزیونی و ادبیات هم این حرفه از جایگاه خاصی در روابط انسان‌ها برخوردار است. نه اینکه این حرفه عاشقانه نیست، بلکه واقعیت آن کمی متفاوت با فیلم‌ها و داستان‌هاست. بارمن بودن مستلزم بهره‌مندی از مجموعه‌ای منحصربه‌فرد از مهارت‌ها، درک عمیق رفتار انسان و اشتیاق به هنر ترکیب نوشیدنی‌ها است. این مقاله به جنبه‌های مختلف بارتندربودن، از مسئولیت‌های روزانه گرفته تا قسمت‌های شیرین این شغل و چالش‌های شخصی و حرفه‌ای آن می‌پردازد.

مسئولیت‌ها و وظایف یک بارتندر

برای بارتندرها وظایف متفاوتی به‌طور استاندارد تعریف شده که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

  • ترکیب و سرو نوشیدنی‌ها

مهم‌ترین وظیفهٔ یک بارتندر، دانش نحوهٔ ترکیب نوشیدنی‌های متفاوت و خلق نوشیدنی‌های ابداعی تعریف می‌شود. به همین دلیل آن‌ها می‌بایست اطلاعات کافی در مورد انواع مختلف نوشیدنی به‌صورت جداگانه نیز داشته باشند.

  • خدمات‌دهی به مشتری

در مکان‌هایی که نوشیدنی‌ها بر پایهٔ چیزی به‌غیر از قهوه تهیه می‌شوند، به‌طور مثال آبمیوه‌های ترکیبی، بارتندرها اغلب اولین افرادی هستند که با مشتریان تعامل دارند. بنابراین می‌بایست از مهارت‌های رفتاری خاصی نظیر رفتار دوستانه و صمیمی و توانایی مدیریت انواع برخوردهای مشتریان برخوردار باشند. مشتریان یک کافه یا رستوران را همیشه افراد آسان و خوشحال تشکیل نمی‌دهند، بلکه گاهاً مشتری برخورد ناخوشایندی با پرسنل آن مکان دارد. در نتیجه، مدیریت چنین برخوردهایی بسیار حائز اهمیت است.

  • مدیریت موجودی صندوق

چنانچه در رستوران یا کافه‌ای صندوقدار وجود نداشته باشد، مسئولیت رسیدگی به پرداخت‌های مشتریان و کنترل موجودی صندوق بر عهدهٔ بارتندر خواهد بود.

  • نظافت و نگهداری

یکی دیگر از وظایف یک بارتندر، تمیزنگهداشتن شیشه‌ها، لیوان‌ها، ظروف، … و همچنین نظافت محل کار خود است. از طرف دیگر بارتندرها می‌بایست از تطابق شرایط بهداشتی کافه یا رستوران با استانداردهای بهداشتی و ایمنی اطمینان حاصل نمایند.

  • مهارت‌ها و ویژگی‌های یک بارتندر موفق

برای برتری در بارتندینگ، مهارت‌ها و ویژگی‌های خاصی حائز اهمیت به‌حساب می‌آیند:

  • ارتباط موثر فاکتوری کلیدی به‌شمار می‌رود. بارتندرها می‌بایست سفارشات را به‌طور دقیق دریافت کرده و در صورت لزوم با مشتری و سایر همکارانشان گفتگوهای مؤثری برقرار سازند.
  • توانایی انجام چند کار به‌طور همزمان یکی از ویژگی‌های ضروری یک بارتندر موفق است. در زمان‌های شلوغی کافه، بارمن‌ها باید سفارش‌ها را بپذیرند، نوشیدنی‌ها را ترکیب کنند، به مشتریان سرویس دهند و حتی کار صندوقدار را نیز انجام دهند، همگی این کارها در عین اینکه بسیار خوش برخورد و صمیمی هستند.
  • اهمیت‌دادن و به‌خاطر سپردن سفارش‌های مورد علاقهٔ مشتریان دائمی یکی از موارد بسیار خوشایند برای مشتریان و در نتیجه یکی از خصوصیات مهم بارتندرها است.
  • بارتندربودن از هیچ نظر حرفهٔ آسانی به‌حساب نمی‌آید، علی‌الخصوص از نظر فیزیکی. بارمن‌ها می‌بایست ساعت‌های زیادی روی پاهای خود ایستاده و سفارش‌های مشتریان را با سرعت زیادی آماده کنند. بنابراین لازم است آمادگی جسمانی لازم برای این حجم از فعالیت را داشته باشند.
  • آماده‌سازی نوشیدنی‌های منحصربه‌فرد و جذاب نیازمند خلاقیت است. بارتندرها اغلب مواد اولیه و نوشیدنی‌های مختلف را با استفاده از خلاقیت خود با یکدیگر ترکیب می‌کنند تا به نوشیدنی خاصی دست پیدا کنند.

 

مزایای بارتندربودن

درحالی‌که بارتندربودن یکی از شغل‌های نسبتاً سخت به‌حساب می‌آید، اما از مزایایی نیز برخوردار است:

  • تعامل اجتماعی

برای افرادی که از ملاقات و آشنایی با افراد جدید لذت می‌برند، بارتندینگ فرصت‌های زیادی برای تعاملات اجتماعی فراهم می‌کند.

  • انعطاف‌پذیری ساعات کاری

بارتندرها می‌توانند ساعات کاری انعطاف‌پذیری در شیفت‌های کاری مختلف داشته باشند. این موضوع برای اشخاصی که از ساعات کاری یکسان لذت نمی‌برند گزینهٔ مناسبی است.

  • پیشرفت شغلی

بارتندینگ می‌تواند به‌عنوان پله‌ای برای فرصت‌های دیگر در صنعت باشد. بارمن‌های باتجربه ممکن است به سمت نقش‌های مدیریتی رفته، به‌صورت مشاور راه‌اندازی فعالیت کرده و یا کسب‌وکار خود را راه اندازی کنند.

مسیر تبدیل شدن به یک بارتندر

سفر برای تبدیل‌شدن به یک بارتندر می‌تواند متفاوت باشد، اما معمولاً موارد زیر را در بر می‌گیرد:

  • آموزش

در حالی که آموزش رسمی همیشه مورد نیاز نیست، اما گذراندن دوره‌های آکادمیک در زمینهٔ اصول ترکیب‌شناسی، خدمات به مشتری و سایر قوانین توصیه می‌شود.

  • کسب تجربه

مرحلهٔ بعد از آموزش، کسب تجربه است. موقعیت‌هایی که فرد قادر به آماده‌سازی نوشیدنی و خدمات اولیه به مشتریان باشد، در زمینهٔ کسب مهارت و تجربهٔ عملی بسیار حائز اهمیت هستند.

  • شبکه سازی

ایجاد یک شبکهٔ ارتباطی با افراد فعال در صنعت می‌تواند درها را به روی فرصت‌های جدید باز کند. شرکت در رویدادهای صنعت، پیوستن به انجمن‌های حرفه‌ای و ارتباط با سایر بارتندرها نیز می‌تواند مؤثر باشد.

  • یادگیری مستمر

دنیای میکسولوژی دائماً در حال تحول است. بارتندرهای موفق با شرکت در کارگاه‌های آموزشی، مطالعهٔ مطالب تخصصی و آزمایش دستور العمل‌ها و تکنیک‌ها جدید همواره در حال یادگیری و بهبود مهارت‌های خود هستند.

 

بارتندربودن یک حرفهٔ پویا و چندوجهی است که به ترکیبی از مهارت‌های فنی، خلاقیت و توانایی‌های بین فردی نیاز دارد. بارتندینگ فرصتی برای تعاملات اجتماعی و استفاده از خلاقیت فراهم می‌آورد. برای افرادی که علاقهٔ زیادی به هنر میکسولوژی دارند و از کار در یک محیط اجتماعی پرشتاب نیز لذت می‌برند، بارتندربودن می‌تواند یک انتخاب شغلی رضایت‌بخش و هیجان‌انگیز باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed